Projekt Vesmír (5. třída)

Název projektu: Vesmír - Sluneční soustava

Rozšiřující část: Doprava ve vesmíru

Třída: 5. B

Vyučující: Eva Bomerová

Projekt byl  založen na učivu přírodovědy - tématický celek Vesmír (zkoumání vesmíru, Sluneční soustava, Slunce jako zdroj světla a tepla - základních podmínek života, souhvězdí, galaxie, planety a jejich měsíce). Stěžejní byla skupinová práce. Žáci byli rozděleni do devíti skupin (po dvojicích) a každá skupina si zvolila planetu, která se stane předmětem jejího zájmu. V průběhu měsíců září a října si jednotlivé skupiny postupně nashromáždily tištěné materiály, obrázky, případně si pořídily nejrůznější výpisky o planetách. Následně je začaly vybírat a uspořádávat na čtvrtku formátu A2. Současně již měly dostatek informací a předloh pro model planety. Žáci museli zúročit samostatně nabyté vědomosti. Následovala prostorová tvorba podle předlohy.

Další fází byla příprava expozice - vesmíru. Vytvořili jsme model Sluneční soustavy zároveň s naučnými texty k jednotlivým planetám a Slunci. S rodiči bylo naplánováno noční pozorování na Štefánikově hvězdárně. Téma prolíná všemi vyučovacími předměty. V listopadu jsme pokračovali v prostorové i plošné tvorbě a přešli od reálného k fantazijnímu.

Obecné cíle:

- žáci se naučí pracovat s učebnicemi, s různými texty a materiály, s encyklopediemi a internetem

- žáci se naučí třídit informace, přehledně je prezentovat, interpretovat je na základě pochopení jejich obsahu a významu

- žáci dokáží spolupracovat a pracovat ve skupině

- žáci se naučí organizovat a plánovat svou pracovní činnost, obhajovat svůj názor, ocenit a objektivně zhodnotit práci druhých

 

Mezipředmětové vztahy - konkrétní cíle:

Český jazyk

- sloh - popis planety

- sloh - popis možného života na konkrétní planetě

- jazyková výchova - práce s textem (porozumění, výběr, uspořádání)

                               - křížovky, rébusy, hádanky související s tématem

                               - souvislý mluvený projev

- mimočítanková četba -  A.C.Clarke: 2001 Vesmírná odyssea (popis měsíců Jupiteru)

- literární druhy a žánry - sci-fi, fantasy, naučná a populárně-naučná literatura

Cíle:

- žáci dokáží pronášet přiměřeně rozsáhlý samostatný projev

- žáci dokáží interpretovat a hodnotit přečtené texty, vést si záznamy

- žáci dokáží využívat encyklopedie, příručky, tisk a ostatní média k vyhledávání informací a jejich zpracování

- žáci rozvíjí svou fantazii

- žáci dokáží charakterizovat a rozlišit žánr sci-fi, fantasy, naučnou a populárně-naučnou literaturu

Matematika

- počítání s velkými čísly, zaokrouhlování

- jednotka světelný rok (pochopení vztahu rok=vzdálenost), astronomická jednotka, předpony j.

- sestavování slovních úloh souvisejících s tématem

Cíle:

- žáci naleznou konkrétní využití pro používání velkých čísel

- žáci se procvičí v zaokrouhlování čísel na daný řád a pochopí význam zaokrouhlování

- žáci dokáží převádět jednotky, při převádění procvičí základní početní operace

- žáci dokáží sestavit srozumitelnou slovní úlohu podle tématu a vyřešit ji

Přírodověda

- Vesmír, Sluneční soustava, planety a jejich měsíce

- rozdílnost přírodních podmínek podle vzdálenosti od Slunce a skupenství planet

- rozšiřující učivo

Cíle:

- žáci se naučí vybírat z množství informací podstatné  a zajímavé

- žáci se naučí stručně, přehledně a srozumitelně sdělovat nabyté znalosti

- žáci poznávají různé učební metody a tvořivě je využívají při individuálním učení

Praktické činnosti

- práce s papírem (stříhání, lepení, trhání, polepování)

- kompozice na danou plochu

- instalace výrobků

Cíle:

- žáci poznávají vlastnosti jednotlivých materiálů (papír různé gramáže, barvy, guma, kov)

- žáci se seznámí s různými pracovními operacemi, postupy a k tomu potřebnými materiály

- žáci dokáží zorganizovat svoji činnost

Výtvarná výchova

- práce prostorové (malba balakrylem podle názoru - planeta)

- práce s písmem a textem - estetické a logické uspořádání na ploše

- instalace výtvarných prací

Cíle:

- žáci rozvíjejí schopnost obohacovat práci skupiny o hledání různých variant řešení a o nalézání originálních způsobů řešení

- žáci dokáží malovat podle předlohy - pozorovat, využívat možnosti malby

- žáci rozvíjejí svoji představivost

 

Prezentace:

Expozice Sluneční soustavy spolu s doprovodnými texty na chodbě školy

 

Další akce:

Třídní soutěž - let Sluneční soustavou

Naučné filmy z cyklu BBC Planety - Pevná zem, Giganti

Návštěva Štefánikovy hvězdárny - noční pozorování + doprovodné pořady

Noc ve škole

Film Blízká setkání třetího druhu

 

Organizační zajištění návštěvy Štefánikovy hvězdárny

Termín: 11.11.2008 od 18:30

Třídy: 5.A, 5.B

Doprovod: Bomerová, Zuzánková

Sraz: v 16:30 před školou

Návrat: 21:00 - 21:30 ke škole

S sebou: velkou svačinu, spacák, karimatku, pyžamo, hygienické potřeby, učení na středu

Akce: prohlídka  vybavení hvězdárny s odborným výkladem, noční pozorování, pořad Lety ke hvědám (30 min), přednáška a následná beseda s lektorem, prohlídka aktuální výstavy

Akce byla naplánována po dohodě s rodiči na třídní schůzce dne 29.9.2008. Sejdeme se navečer před školou. Žáci si přinesou spacák, karimatku, věci pro následné přespání ve škole a učení na druhý den. Autobusem a tramvají se dopravíme na Dlabačov a odtud půjdeme pěšky na Petřín. Vzhledem k tomu, že se právě 11.11. koná na Dlabačově přebor Prahy ve sportovní gymnastice, půjdeme se tam na chvíli podívat. Využijeme tak čas, který bychom případně strávili čekáním do 18:30. V případě špatného počasí a malé viditelnosti je domluvena prohlídka kopulí. Doprovodných pořadů (beseda, film, výstava) se nepřízeň počasí nedotkne. Pouze bude-li velký déšť akci zrušíme a přesuneme.

Zpět se dopravíme stejnou cestou. Ke škole bychom měli dorazit mezi 21:00 - 21:30 (pokud někoho neztratíme). Připravíme si "nocleh" v tělocvičně, nepůjde-li to, pak ve třídě. Na dobrou noc pustíme dětem film. Ráno bude v 7:00 budíček a hygiena. Po snídani (v BILLE objednáme koblihy) uvedeme tělocvičnu do původního stavu a půjdeme se vesele učit.

 

Rozšiřující část: Doprava ve vesmíru

Projektem vesmír jsme se zabývali od září do listopadu, jeho vyvrcholením byla návštěva Štefánikovy hvězdárny na Petříně, noční pozorování a noc ve škole. Vzhledem k tomu, že celoškolní projekt se týkal dopravy, rozhodli jsme se rozšířit projekt Vesmír o toto téma. Žáci navrhli, že postavíme raketoplán, který všechny dopraví do vesmíru. Při cestách jsme nalezli spoustu mimozemských bytostí, popsali je a tím zaevidovali. Seznámili jsme se s různými druhy dopravy, které tyto bytosti používají, a naše pozorování shrnuli v ilustrované dvacetistránkové knize "Vesmír úúúplně jinak, než ho znáte". Až v prosinci jsme také zjistili, že náš Albert, který na sebe bral různé podoby a putoval po škole, je vlastně mimozemšťan. Vše jsme shrnuli v počítačové prezentaci.

Projekt  ještě pokračoval v českém jazyce a výtvarné výchově srovnáváním různých zpracování téhož tématu -  Adamsovy knihy Stopařův průvodce po Galaxii (knižní podoba, rozhlasová nahrávka, filmové zpracování).

Mezipředmětové vztahy - konkrétní cíle:

Český jazyk

- sloh - popis mimozemské civilizace

- sloh - popis možného života na konkrétní planetě

- sloh - cestování ve vesmíru

- jazyková výchova - práce s textem (porozumění, výběr, uspořádání)

                                 - souvislý mluvený projev

                                 - zpráva a oznámení (pozvánka)                                                               

- mimočítanková četba -  A.C.Clarke: 2061 Druhá vesmírná odyssea (popis života na Jupiteru a Europě, popis jiných forem života - David Bowman, umělá inteligence - HAL)

- různé formy zpracování téhož tématu - D. Adams: Stopařův průvodce po Galaxii (knižní podoba, rozhlasová nahrávka, filmové zpracování)

Cíle:

- žáci dokáží pronášet přiměřeně rozsáhlý samostatný projev, napsat výstižnou pozvánku

- žáci dokáží interpretovat a hodnotit přečtené texty

- žáci rozvíjí svou fantazii

- žáci dokáží porovnat různé formy zpracování téhož tématu (výhody, nevýhody, estetický účinek, fantazie), dokáží se uvědoměle rozhodnout, jaké formě by dali přednost

Matematika

- slovní úlohy

Cíle:

- žáci dokáží sestavit srozumitelnou slovní úlohu podle tématu a vyřešit ji

Pracovní činnosti

- práce s drobným materiálem (víčka)

- poznávání vlastností jednotlivých materiálů (plast, textil, papír, lepidla)

- instalace výrobků

Cíle:

- žáci poznávají vlastnosti jednotlivých materiálů (raketoplán)

- žáci se seznámí s různými pracovními operacemi, postupy a k tomu potřebnými materiály

- žáci dokáží zorganizovat svoji činnost

Pracovní činnosti - počítačová gramotnost

- přepis textu pomocí textového editoru, vkládání obrázků do textu

- základní typografická pravidla

- používání elektronické pošty

- zpracování prezentace (Open Office)

Cíle:

- žáci dokáží přepsat text do počítače (MS Word, Open Office) a vložit do něho obrázek

- žáci se seznámí se základními typografickými pravidly a dokáží je používat

- žáci se naučí posílat e-maily včetně příloh

- žáci se seznámí s tvorbou prezentací na PC

Výtvarná výchova

- práce plošné (volná malba), technika malby (mísení barev, pojetí plochy, kompozice, překrývání)

- rozvíjení fantazie

- práce s textem (pozvánka)

- počítačová prezentace

- různé formy zpracování téhož tématu - D. Adams: Stopařův průvodce po Galaxii (film)

Cíle:

- žáci dokáží při malbě mimozemské civilizace využívat možnosti malby (dle svých dispozic)

- žáci si dokáží rozmyslet  a propojit výtvarné a slovní zpracování (bytosti a jejich popis)

- žáci dokáží zhodnotit výtvarné zpracování filmu (Adams: Stopařův průvodce po Galaxii)

- žáci zhodnotí výtvarný účinek počítačové prezentace

- žáci rozvíjejí svoji představivost

 

Konkrétní výstupy:

Raketoplán

Dvacetistránková ilustrovaná "kniha" pro každou třídu a pro další zájemce (ke stažení zde)

Pozvánka pro 1. stupeň

Prezentace maleb mimozemských civilizací spolu s jejich popisy na chodbě školy

Mimozemšťan Albert

Počítačová prezentace v sále (2. stupeň)

Bomerová, 29. 11. 2008