Název: Didaktika matematiky s praxí III (O01210152) Fakulta: Pedagogická fakulta, katedra matematiky a didaktiky matematiky Rozsah: 1/2 Forma kontroly: Klasifikovaný zápočet Garanti: RNDr. Jirotková Darina, Ph.D.,PhDr. Slezáková-Kratochvílová Jana Ph.D., Prof. RNDr. Hejný Milan, CSc. Vyučující: RNDr. Jirotková Darina, Ph.D., Mgr. Kloboučková Jaroslava, PhDr. Bomerová Eva
Anotace Pokračování kurzu Didaktiky matematiky s praxí je zaměřeno na hlubší porozumění studia didaktiky matematiky. Předpokládá se propojení poznatků a zkušeností ze studia pedagogických a psychologických disciplín, matematiky a její didaktiky a praxe.
Sylabus 1. Od manipulace k imaginaci. Transfer reprezentací od fyzikálního modelu přes obrázek, ikonu, symbol až k představě. 2. Edukační koncepce aritmetiky a geometrie z hlediska a) objektů, b) nástrojů a c) edukačních strategií. Pohled historický. 3. Organizace souboru jevů a organizace procesů, zejména klasifikace, schematizace a hierarchizace. 4. Direktivní a dialogická edukační strategie. Transmisivní a konstruktivní styl vyučování. 5. Chyba jako didaktický fenomén. Překonávání memických předsudků. Chyba žáka, chyba učitele. 6. Individualizace. Dvě dimenze individualizace. Vygotského zóna bezprostředního vývoje. Každý z uvedených tématických celků bude úzce propojen s existujícími pedagogickými zkušenostmi posluchačů, které mají zaznamenány ve svých portfoliích (vlastní matematické úvahy; přípravy, realizace, evidence, reflexe a analýzy vyučovacích hodin; vlastní experimenty a jejich analýzy; rozpracování vybraných tématických celků včetně tvorby gradovaných úloh).
Cíle předmětu Systemizovat dosavadní poznatky matematiky a didaktiky matematiky. Rozvíjet schopnost sebevzdělávání budoucího učitele na základě vlastních pedagogických zkušeností.
Požadavky ke kontrole studia (klasifikovaný zápočet) Požadavky jsou každý školní rok podrobně specifikovány. V roce 2012/2013 jsou tyto:
Požadavky k zápočtu: a) za praxi 1. 100% účast na praxích - tedy 4 náslechy a jedna výuka. Každá absence se musí nahradit po dohodě s vedoucím praxe. 2. Odučit jednu vyučovací hodinu (ve dvojici). Téma hodiny bude zadáno 7 dnů předem. Povinnosti vyplývající z výuky 3. Vypracovat scénář k připravené vyučovací hodině a zaslat jej nejpozději v neděli před výukou na adresu "bomerova@atlas.cz", aby mohl být okomentován. Po potvrzení přijetí a případných úpravách rozeslat elektronicky všem kolegům ve skupině, nejpozději v pondělí. 4. Ke své vyučovací hodině zpracovat následnou reflexi, která bude obsahovat: popis průběhu hodiny s vlastní reflexí, reflexi následné diskuse se spolužáky a popis zajímavých didaktických jevů, které se při výuce vyskytly. Reflexi spolu se scénářem hodiny (soubory 1 a 2 níže) poslat do 7 dnů po vystoupení v elektronické podobě na adresu "bomerova@atlas.cz" Povinnosti vyplývající z náslechu 5. Každý člen skupiny by měl nejpozději v pondělí před praxí obdržet scénář hodiny v elektronické formě. Tento scénář se pokusí předem okomentovat, doplnit, navrhnout úpravy, předvídat reakci dětí apod. Tyto postřehy zapíše přímo k jednotlivým bodům scénáře (jinou barvou nebo typem písma), scénář vytiskne a vytištěný přinese s sebou na praxi. V průběhu náslechu se scénářem dále pracuje, porovnává své odhady, doplňuje skutečný průběh hodiny, zachycuje zajímavé jevy. 6. Záznam hodiny doplní do scénáře (opět jinou barvou nebo typem písma). Z takto okomentovaných scénářů vybere jeden nejvýstižnější a tento soubor (viz 3 níže) odešle v elektronické podobě na adresu "bomerova@atlas.cz".
Názvy souborů: př. vyučovala Bomerová dne 22.2.2012, náslech Kubová 1. soubor 2012_02_22_bomerova (je to datum výuky ve formátu rrrr_mm_dd a vaše příjmení) 2. soubor 2012_02_22_bomerova_reflexe 3. soubor 2012_02_22_bomerova_kubova (je to datum náslechu ve formátu rrrr_mm_dd, příjmení těch, kteří učili např. novakova_novotny a vaše příjmení) b) ze seminářů Požadavky pro rok 2012/2013 budou specifikovány v SISu.
Metody výuky Nejdůležitější metodou výuky je individuální nebo skupinové řešení problémů a diskuse nad didaktickými a matematickými jevy.
Literatura: Hejný, M., Kuřina, F.: Dítě, škola a matematika. Konstruktivistické přístupy k vyučování. Portál, Praha 2001. Hejný, M, Jirotková, D., Slezáková-Kratochvílová, J. Příručka učitele k Matematice pro 1. ročník základní školy. Nakladatelství Fraus, Plzeň 2007. Z. Kolláriková, B. Púpala (Eds.): Předškolní a primární pedagogika, Predškolská a elementárna pedagogika. Portál, Praha 2001, ISBN 80-7178-585-7. Stehlíková, N.: Konstruktivistické přístupy k vyučování matematice. In: (Eds.) M. Hejný, J. Novotná, N. Stehlíková: Dvacet pět kapitol z didaktiky matematiky 1, UK v Praze Pedagogická fakulta, Praha, 2004. Učebnice matematiky pro 1. stupeň základní školy (české, slovenské a jiné zahraniční) Materiály průběžně zveřejňované na webovských stránkách: www.bomerova.cz, www.stavbicky.cz |
|||